Alfabetiska tvillingar

Vid en första anblick ser de ut att vara kopior av varandra. Samma bokstav, storlek och motiv. Flera sidor skiljer dem åt och det går inte att på något sätt lägga bilderna bredvid varandra för att jämföra dem. Vi antar att anfangerna är identiska, förmodligen tryckta från samma träblock, hur skulle vi möjligen kunna anta något annat? Äsch, dags att koncentrerar sig på att läsa texten istället! Men ibland följer en känsla med oss när vi läser vidare. Känslan av att någonting inte står riktigt rätt till.

 

”The eyes are not responsible when the mind does the seeing” – Publilius Syrus

 

Anfangens uppgifter är flera, men i första hand förmedlar den en bokstav, vilket är vad vi söker efter när vi läser. Den är också en markör för början av ett nytt stycke eller kapitel. Slutligen är den en bild som antingen knyter an till textens innehåll eller så gör den inte det (vilket ibland kan ge upphov till något komiska missmatchningar). Scenen som utspelar sig i anfangen sker för det mesta bakom bokstaven, vilket skvallrar om dess underordnade funktion i förhållande till texten. Det är mot denna bakgrund inte konstigt att vi gör antaganden som rationaliserar vår läsning. Liknande bilder som fyller funktionen att förmedla en bokstav antas vara lika, ögonen söker efter det som hjärnan efterfrågar.

 

Anfang Bokstaven H Anfang Bokstaven H

Här ser vi samma motiv utförda i två olika stilar, en ljus och en mörk avbildning. Bokstäverna lutar svagt åt vänster och de florala detaljerna i bakgrunden följer varandra utan undantag. Båda anfangerna hittas i Tomus quartus … Martini Lutheri doctoris theologiæ (1552).

 

Anfang Bokstaven S Anfang Bokstaven S

Även här har vi samma motiv men i två olika tappningar. Om vi förbiser kvalitén på själva trycket kan vi urskilja ett par väsentliga skillnader. Repet (eller remmen) runt personen till vänster i bild har arbetats om till vad som antingen kan vara en grövre tross eller ett pärlband. Tittar vi närmare på hornet ser vi att skuggningen är utförd på motsatta sidor och baksidan av foten har fått en märklig skuggning som skär emot de kritvita tårna, medan ljussättningen i övriga områden är någorlunda lika. Båda anfangerna är hämtade ur Erasmus Novum Testamentum omne (1519). 

 

Vi befinner oss en bra bit från de digitala tryckteknikerna och den exakta kopian när vi granskar anfangerna från boktryckeriet mellan 1400-, och 1700-talet. Hur en anfang kommer att se ut efter genomförd tryckning beror på en mängd olika faktorer. Vilken typ av bläck och hur mycket som används, papperets egenskaper och kraften i tryckpressen för att nämna några. Träblocken slets kontinuerligt eller kunde i värsta fall skadas. Varje träblock skars för hand, kanske av olika personer vid olika tidpunkter. Listan kan göras lång över varför vi inte ska förvänta oss att två bilder ska se lika ut, ändå är det så lätt att förhastat och felaktigt anta att de olika bilderna är kopior av varandra.

 

Anfang bokstaven C Anfang bokstaven C

Bokstäverna, harens position och formen på kvisten bygger upp strukturen som man minns, skillnaderna hittar man först i detaljerna. Kvistarna har till exempel olika sorters blad, initialen till vänster har dessutom blommor. Nära skjuter ingen hare? Anfangen till vänster är hämtad ur Historiarum Indicarum libri XVI (1589) och den till höger ur Regneri De Graafs Opera Omnia från 1678.

 

Anfang Bokstaven I Anfang Bokstaven I

Med eller utan sköld och vingar? Keruberna brukar kunna ha en hel del för sig bakom bokstäverna i träsnitten. Dessa initialer ser å ena sidan mycket olika ut, men har å andra sidan mycket gemensamt i sitt bildspråk. Vi måste också nämna värjorna som på ett effektivt sätt använts för att censurera olämpliga kroppsdelar. Anfangen till höger ingår trots allt i det femte bandet Martin Luthers samlade skrifter.

 

Till saken hör att anfangerna i regel är förhållandevis små. Bilderna som presenteras här mäter mellan 1 x 1 cm upp till 3 x 3 cm, vilket gör att små detaljer som löv eller ögon ibland ryms på mindre än en millimeter i tryck. Eftersom vi här syftar till att jämföra just motiven har vi därför fotat av dem i förstoring samt gett varje tvillingpar samma visningsmått. I en digital miljö kan vi enkelt lägga dem sida vid sida, eller ovanpå varandra för att se hur väl strukturen i bilderna stämmer överens.

 

Anfang Bokstaven L Anfang Bokstaven L

De två L som visas ovan är av olika mått och stil men återger samma scen; En kvinna vars armar övergår i grenar med löv. Troligtvis är det nymfen Daphne som avbildas i sitt sista försök att undgå Apollons kärlek (sedan han blivit träffad av Amors pilar). Att de två bilderna är så pass lika varandra är knappast märkligt, inom konsten är det inte ovanligt att se Daphne inta den stela positionen där hon sträcker sina händer mot skyn och förvandlas till ett lagerträd. Man kan tycka att det borde ha varit tillräckligt för Apollon att förstå att hon inte var intresserad, men han fortsatte ändå tröstlöst att älska henne. Anfangerna är hämtade ur Facetiarum exemplorumque libri (1559).

 

Anfang Bokstaven P Anfang Bokstaven P

Bokstaven P, glorian, sittande position och en uppslagen bok. Tittar man på kläderna finner man att de är väldigt lika mellan bilderna. Kläderna bärs dock av två olika personer och dessa framhäver varsin symbol för sin auktoritet; nyckeln och svärdet. Dessa två anfanger förekommer i Martin Luthers Tomus Sextus (1561).

 

Anfang Bokstaven Q Anfang Bokstaven Q

Q:et till vänster är hämtat ur Commentationem Luculentam De Differentia Nexus Rerum Sapientis Et Fatalis Necessitatis (1737) och Q:et till höger från Thesaurus eruditionis scholasticae (1696). Först och främst får man beundra den spektakulära scen som bokstaven ramar in. När så har gjorts kan man börja granska det ögonbryn som fågeln till vänster har fått och andra små detaljer som skiljer dem åt. 

 

Till sist visar upp ett exempel där vi har behållit de ursprungliga proportionerna. Anfangerna har fotograferats i skala 2:1 (600 dpi), båda är tryckta i svart bläck men den ena har vi ändrat färg på till röd för att enklare kunna jämföra dem. Klicka gärna på kollaget nedan för att se dem i ytterligare förstoring!

 

Anfangen till vänster är hämtad från Commentationem Luculentam De Differentia Nexus Rerum Sapientis Et Fatalis Necessitatis (1737)och anfangen till höger från Commentatio Succincta Ad Institutiones Justinianeas (1736).


Vill du titta på fler anfanger? Läs våra andra inlägg som behandlar ämnet:

 

Det här inlägget postades i Bokhistoria, Typografi och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *